VIA škola: prostor, kde děti rostou s radostí a respektem
- michaelanetikova
- 16. 9.
- Minut čtení: 3
Každý projekt začínáme respektem k místu – a VIA škola je toho krásným příkladem, u kterého jsme jako partner mohli stát a být u zrodu prostoru, kde se děti učí s radostí a kde mají své pevné hodnoty. VIA škola vznikla jako moderní prostor pro vzdělávání, ale především jako prostředí, kde se děti cítí dobře, rodiče jsou vítanou součástí a kde má smysl učit i žít.
O tom, jak se tyto myšlenky promítají do každodenního života školy, jsme mluvili s jejím ředitelem Petrem Hopfingerem.
1. Jak byste vystihl atmosféru VIA školy, kdybyste ji měl charakterizovat?
„Je asi složité najít jednu odpověď, která by byla výstižná zároveň pro mateřskou školu i gymnázium. Pomůžu si anglickou definicí pro dobrého učitele – warm demander – tedy někdo, kdo vytváří přátelské a otevřené prostředí kombinované s vysokými očekáváními v oblasti, co všechno se děti mohou naučit a zvládnout. Atmosféru se nedá úplně popsat, je potřeba ji zažít. Přijďte se k nám podívat!“
2. Co rodiče nejčastěji překvapí, když poznají, jak u vás děti fungují?
„Že chodí do školy rády. Což je vlastně trochu smutné – to by měla zvládnout každá škola. Jinak už jsou ty reakce různé: někoho překvapí rychlý pokrok v angličtině, jiného posun v samostatnosti a sebeorganizaci.“
3. Učíte česky i anglicky. Co Vás nejvíc překvapilo, když jste viděl, jak rychle se děti mezi jazyky přepínají?
„Nemyslím, že by mě něco překvapilo. Když jsou děti v bilingvním prostředí, oba jazyky nasávají a rozvíjejí přirozeně a relativně snadno – i když někteří začínají mluvit sebevědoměji anglicky až o něco později.“
4. Ve VIA škole kladete důraz na to, aby děti byly čestné, odvážné, laskavé a pečující. Jak se tyto hodnoty promítají do běžného dne?
„Vyčleňujeme si prostor, kdy se rozvoji hodnot věnujeme cíleně, vždy s ohledem na věk žáků. U nejmenších to mohou být příběhy s poselstvím na ranní oáze, na prvním stupni máme hodnotové vzdělávání zaměřené na řešení nejednoznačných situací, které život přináší. U starších žáků jde o etická dilemata ve společenských či přírodních vědách nebo program dobrovolnictví.“
5. Když se podíváte na školu jako celek, co je pro Vás ten největší rozdíl oproti klasickému školství?
„Věřím, že ve VIA vnímáme každé dítě a společně nastavujeme cestu jeho osobnostního i akademického růstu. To, co dítě dostalo do vínku, neschováváme – snažíme se to rozvíjet. Konkrétně to znamená, že si každý učitel nenastavuje sám, co a jak bude učit, ale naplňuje promyšlené a konzistentní kurikulum.“
6. Jak se snažíte, aby VIA nebyla jen školou, ale i místem, které propojuje rodiny a okolí?
„Fyzickou otevřeností – škola není pevnost, kde by rodiče museli čekat za dveřmi. Otevíráme jim dveře, zveme je na akce, a dbáme také na promyšlenou, vstřícnou komunikaci.“
7. Co Vás nejvíc těší, když sledujete děti ve VIA?
„Vzájemná interakce dětí z různých ročníků, sociálních a kulturních prostředí. To je aspekt kamenné školy, který je nenahraditelný a který bude vždy hlavním důvodem, proč školy v dnešní podobě nezaniknou.“
8. Kam byste si přál, aby se VIA škola posouvala v dalších letech?
„Myslím, že jsme na správné trajektorii. To by mělo potvrdit i to, jak se bude dařit našim absolventům. Jsme zvědaví na výsledky studentů gymnázia u mezinárodních maturit. Věřím, že o školu bude stále velký zájem a že stát nastaví – nebo alespoň nezhorší – rozumné a předvídatelné podmínky pro školy.“
9. VIA škola má zcela nové, moderní a netradičně řešené prostory – uvnitř i venku. Jak podle Vás prostředí ovlivňuje to, jak se děti učí a cítí?
„Zcela zásadně. Věříme ve velký, propojený vzdělávací prostor, kde se děti nejen učí, ale i přirozeně potkávají. Smysl nám dává i propojení interiéru s venkovním prostředím. Ale i tady platí: lépe je věc vidět než o ní číst. Zastavte se…“
10. Je ve škole místo nebo prvek, který máte osobně nejraději – ať už proto, že dobře slouží dětem, nebo proto, že v sobě nese myšlenku celé školy? Co na prostoru nejvíc oceňují samotné děti a rodiče?
„Nejvíc si vážím jeho světlosti, velkorysosti a otevřenosti – od širokých chodeb až po světlíky, které do školy přinášejí přirozené světlo. Oceňuji i promyšlený koncept, kde každý detail dává smysl a kde je vidět řemeslná pečlivost. Rodiče si často všimnou právě té otevřenosti prostoru, děti naopak využívají možností, které jim prostředí dává – ať už při učení, hře nebo odpočinku venku.“
Promyšlené prostředí pro učení i volný čas
VIA škola je prostředím, kde se děti učí s radostí, rodiče jsou vítanou součástí a hodnoty se žijí každý den.
Pro nás ve Verona 23 je to důkaz, že když se prostor tvoří s respektem a promyšleností, stává se místem, kde vznikají příběhy – tentokrát ty dětské.
Foto: B O Y S P L A Y N I C E











